Binnen de IT opleidingen van de Hogeschool NHL Stenden te Emmen is de opleidingscommissie de schakel tussen student, docent en het management. Om dit in goede banen te laten leiden hebben we één gezamenlijk doel: Het inrichten van de opleiding zodat studenten een goede basis hebben voor het bedrijfsleven en docenten hun vak goed kunnen […]
De opleidingscommissie van Built Environment aan de HAN ziet het goede contact met het management als een belangrijke factor om bepaalde zaken effectief op te pakken. Voorzitter Rona Vreenegoor: “De OC van Built Environment heeft een enthousiaste club docenten en studenten die zich graag inzet om de kwaliteit van onze opleidingen Bouwkunde en Civiele Techniek […]
De opleidingscommissie voor de Bachelor Humanistiek, Master Humanistiek en Master Zorgethiek & Beleid van de Universiteit voor Humanistiek wordt gekenmerkt door haar informele sfeer. De OC is sterk door de gelijkwaardige samenwerking tussen studenten en docenten, de goede back-up door de kwaliteitszorgmedewerker en de korte lijnen met de onderwijsdirecteur. “We streven naar een regelmatige samenwerking […]
‘’1600 studenten op 5 verschillende locaties vertegenwoordigen? Geen probleem voor ons!’’
De opleidingscommissie van Social Work van Zuyd Hogeschool in Sittard speelde een belangrijke rol in de reorganisatie van hun opleiding. Met dank aan hun vastberadenheid hebben zij de veranderingen voor de studenten zo transparant en aangenaam mogelijk kunnen te maken, vertelt OC-lid Sterre Braun. De reorganisatie van Social Work werd in gang gezet door de […]
Tilburg Law School (TLS) hecht veel waarde aan het verbeteren en bewaken van kwalitatief onderwijs. Daarom heeft Tilburg Law School een opleidingscommissie, welke bestaat uit twee vertegenwoordigers van iedere opleiding aan de faculteit. Elke opleiding wordt in gelijke mate vertegenwoordigd door een docent en een student. Door studenten te stimuleren om via inspraak- en medezeggenschapsorganen […]
De opleidingscommissie van de opleiding bestuurs- en organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht bestaat binnen de community die de opleiding B&O is. Precies dat is de kracht van de opleidingscommissie: de korte lijntjes. Waar het voor sommige OC’s moeilijk is om docenten, de directie of andere medewerkers te spreken om welke reden dan ook, is dit […]
Samen met studenten één lijn trekken: dat is een van de doelen van de opleidingscommissie (OC) van de Faculteit Psychologie en Neurowetenschappen (FPN) van de Universiteit Maastricht. Dit doen ze onder andere door studentleden te stimuleren om in commissies en in de studentenraad zitting te nemen. De FPN heeft een studentenraad (SR). In de SR […]
De opleidingscommissie (OC) van de MSc Aquaculture & Marine Resource Management (MAM) aan de Wageningen Universiteit was een belangrijke speler bij de visitatie van de opleiding. De visitatiecommissie noemde de OC-leden ‘het geweten van de opleiding’. Kritische zelfreflectie De drie studentleden en drie stafleden die de kern van de OC vormen, speelden een zeer actieve […]
Een Bachelor Opleidingscommissie die maandelijks vergadert met de Master Opleidingscommissie? Deze logistieke uitdaging gaan ze op de School of Business and Economics (SBE) van de Universiteit Maastricht (UM) graag aan. We hebben één Bachelor OC en één Master OC waarin studentleden van de verschillende opleidingen deelnemen. Daarnaast is ieder departement vertegenwoordigd door een staflid. Deze […]
De afgelopen jaren heeft de Opleidingscommissie (OC) Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam een belangrijke plaats veroverd binnen de opleiding en de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Ons advies? Geef niet op: de aanhouder wint! Wanneer je lastige problemen aankaart en steeds opnieuw op de agenda zet, los je ze steeds makkelijker op. Een soort domino-effect. […]
Gelijkwaardig, laagdrempelig en actief samenwerken en betrokken zijn: dat zijn de kernwaarden van de Opleidingscommissie (OC) Ergotherapie op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Ze streven naar een opleiding en leeromgeving die open en transparant is. Mensen moeten zich welkom en betrokken voelen. Om dit te bereiken, werkt de OC samen vanuit partnerschap. Zowel […]
Via gestructureerde studenteninspraak kon de opleidingscommissie Geneeskunde (OCG) van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC) de lijn van de academische vorming ‘Arts van Straks’ (AvS) verbeteren. De AvS is lijnonderwijs, dat als een rode draad door alle theorieblokken loopt. In ieder blok in de bachelor is er één AvS-opdracht, wat in zijn totaliteit de lijn […]
De opleidingscommissie (OC) Fysiotherapie van de Hanzehogeschool Groningen wil niet alleen adviseren, maar ook actief problemen onderzoeken. Een bewaker en inspecteur in één dus. De belangrijkste punten waar de OC nu op focust, zijn de kwaliteit van het taalgebruik van studenten en docenten en de studentenbetrokkenheid. Tot nu toe gaf de OC adviezen over aangeleverde […]
Digitale vakevaluaties geven geen representatief beeld. Slechts een derde of een vierde van de studenten vult ze in. Bovendien zijn de respondenten die ze wél invullen vooral zeer enthousiaste of juist ontevreden studenten. Dit zorgt voor een scheef beeld. Onderwijsevaluaties verbeteren is daarom het belangrijkste speerpunt van de opleidingscommissie (OC) Literatuurwetenschap van de Universiteit van […]
Alle betrokkenen in en rondom een opleidingscommissie (OC) moeten precies van elkaar weten waar ze mee bezig zijn. Zo is de opleidingsdirecteur nauw betrokken bij de OC van de Interfacultaire Lerarenopleiding, onderdeel van de afdeling Pedagogiek, Onderwijskunde en Lerarenopleiding (POWL, Universiteit van Amsterdam). De opleidingsdirecteur zit het eerste half uur bij elke OC-vergadering. In dit […]
“Kun je het organogram nog één keer uitleggen?” Deze vraag beantwoorden de insprakers van de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW) van de Universiteit Utrecht dagelijks. Op de faculteit werken namelijk een heleboel verschillende organen samen. Dat is soms verwarrend. Studenten hebben geen idee waar ze heen moeten met hun klachten en ideeën. Gelukkig helpen de Parlementair […]
Wij geloven in samenwerken, omdat wij daar uiteindelijk allemaal beter van worden. Aan het begin van het jaar stellen wij onze doelen op, bepalen we de werkwijze, inclusief alle vergaderdata. Wij verdelen de portefeuilles op basis van voorkeur en op basis van kwaliteiten. Er moet in de opleidingscommissie (OC) ook ruimte zijn om te leren. […]
Constructieve samenwerking is een belangrijke factor voor het succesvol functioneren van OC’s. Zij werken samen met andere OC’s, de medezeggenschapsraad en andere organen binnen de instelling zoals de beroepenveldcommissie en de examencommissie. We zien dat OC’s met enige regelmaat worstelen met hun rolopvatting en de positionering binnen de organisatie. Een goede positionering en een duidelijke […]
De Hogeschool Utrecht en Fontys hebben allebei op centraal niveau ondersteuning voor alle OC’s ingericht. De dienstverlening is erop gericht om OC’s en management vraaggericht te ondersteunen bij hun functioneren en samenwerking. We bieden hogeschool-brede trainingen aan en maatwerk in de vorm van coaching, advisering, training en procesbegeleiding. Van training tot platform met handige documenten […]
“Helaas, je hebt een onvoldoende voor de praktijktoets” zegt de examinator met bedrukt gezicht. Ik schrik en voel dat ik gefaald heb. Ik was al warm, maar nu breekt het zweet me uit. De tranen zitten vlak achter mijn ogen en een brandend gevoel geeft aan dat ze willen rollen. “Je hebt een cruciale fout […]
In maandelijkse vergaderingen bespreekt de Opleidingscommissie (OC) Biowetenschappen van de Radboud Universiteit signalen uit studentenevaluaties en de jaarlijkse nationale studentenenquête.